Türkiye’de dört yüz bin kişiye
istihdam elde eden gemicilik
sektörü, 40 bin kişiye yeni istihdam yaratacak. Maksimum arananların başında
makine zabiti, kaptan ve kaynakçı geliyor. Krizin etkisinden kurtulmaya çalışan
denizcilik sektörü, yeni istihdam için kolları sıvadı. Denizcilik; tecim
filosunun haricinde, tersaneler, limanlar, gezim, balıkçılık, vapur söküm
endüstri, kıyı inşaat sektörü, gemi ve taşıma firmaları, vapur alım-satım
brokerleri, yükleme-boşaltma meydana getiren şirketleri ile en geniş istihdam
yaratan sektörlerin başlangıcında geliyor. Bugün için gemicilik
şirketleri yıl içinde ortalama dört yüz bin kişiye direk olarak,
mevsimlik iş olması açısından da dolaylı olarak da üç milyon kişiye iş
istihdamı oluşturacağı tahmin ediliyor. Bir tek 2009 senesinde global krizden
etkilenerek, özellikle vapur inşa alanında ciddi soruna düşülmesi sebebiyle,
tersanelerde çalışan sayısı 3 yıl şeklinde kısa sürede 34 binlerden, 17 binlere
kadar geriledi. Geçtiğimiz yıldan itibaren de krizin etkilerinden kurtulmaya
süregelen sektör, eski parlak dönemlerine yavaş yavaş dönmeye başladı ve bu
daha başlangıç 2015’te istihdam otuz bine çıkmıştı. Bu yılın başından itibaren
de bir tek gemi inşa alanında değil tüm denizcilik sektörü atağa kalkarak, hem
geçmişte yitirdiği iş gücünü geri kazanmaya hem de yeni istidam yaratmaya
hazırlanıyor. Bunun da bir oldukça sebebi var. 10 yıl önce 37 olan faal tersane
sayısı geçen yıl yetmiş yediye çıktı ve kırk dokuz tersanenin de yatırım
aşamasında olduğu ifade edildi. Bu durumun bir başka niçin olarak, deniz yük
taşımacılığında ülkemizin filo büyüklüğünün her geçen yıl artıyor olması. Ek
olarak önümüzdeki yıllarda gemi ve yat ihracatında artış planlanıyor. Bu açıdan
daha da önemlisi, 2023 senesine vapur inşa endüstri için on milyar dolarlık bir
hedef konduğunu ve 2017 senesinde Türkiye’nin kadar küresel lojistik
sektöründen alacağı oranın 140 milyar dolara çıkması planlanıyor. Tüm hedefler,
önümüzdeki dönemde gemicilik
sektöründe istihdam artışı getirecek. Yeni yatırımlarla beraber
tersanelerde çalışan sayısında yüzde 10’luk bir artış beklenirken; turizmi,
vapur söküm endüstri, kıyı inşaat sektörü, ve bunlara bağlı acentelerle
birlikte tüm denizcilikte yüzde onluk bir iş istihdam artışı olabileceği tahmin
ediliyor ki, bu da önümüzdeki dönemde ortalama 40 bin ferdin yeni işe alımı
anlamına geliyor. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkan desteksi
Halim Mete, sektörde deneyim kazanmış kaynak, torna-tesviye çalışanlarının
yaşanmış olan global ekonomik kriz sebebiyle başka sektör ve iş alanlarına
yöneldiğini, bunun da kendine özgü yapısıyla tamamen farklı bir uzmanlık alanı
olan gemi inşa sektöründe kalifiye olan personel açığının arttırdığını
belirterek, bu konuda şunları söylemiş oldu:“konuya vapur adamları yönünden
bakılmış olduğunda, denizcilik üniversitelerimizde verilen eğitimler yeterli
düzeyde olup, uluslararası standartları karşılamaktadır. Sadece, üniversite
mezunlarının uzun süre denizde çalışmamaları sebebiyle, özellikle zabitan
derslik vapur adamı açığı ortaya çıkmaktadır. Bu durumda gemicilik sektörümüzde
yetişmiş eğitimli personel sayısını düşürmektedir. Örneğin, makine zabitan
sınıf ve ikinci kaptan açığı halen devam etmektedir. Deniz eğitimcilerinin
maaşlarının ise hala yetersizliği sebebiyle denizci kökenlilerin ya gemiye
çıkarak yüksek maaşlarda çalışmayı tercih ettikleri yada karada gemicilik
firmalarında akademisyenlere oranla daha iyi maddi koşullarda çalışmayı
tercih etmektedirler. Bu durumların haricinde yatçılık sektöründe özellikle
ingilizce ve almanca gibi yabancı dil bilen ara personellere ihtiyaç vardır.
”artı kazanç ile 4.500 lira Türkiye vapur İnşaası Sanayiciler Birliği (GİSBİR)
Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kıran, sektörde mavi yakalı çalışanlamış olur olur
için averaj aylık net 2.500 lira, beyaz yakalılar için de averaj beş bine
liraya yakın kazanç söz mevzusu bulunmuş olduğunu söyledi. 2015 yılı itibariyle
sektörde çalışan sayısının 29 bin 699 birey bulunduğunu ifade eden Kıran, şu
cümleleri söylemiş oldu: “gemicilik sektörü işlerin önceki dönemlere gore
azalması nedeniyle istihdam açığı hissedilmemekle beraber, kriz öncesi dönemde
deneyim kazanmış kaynakçılar başta olmak üzere, birçok meslek grubu, kriz
ortamı sebebiyle başka sektörlere geçtiler. Bu durumda sektörde işler açılıp
eksi duruma döndüğünde ihtiyaç duyulacak meslek gruplarını yeniden sektöre
döndürmek de bir oldukça zorluklar yaratacaktır. Bu husus vapur inşaatında
çalışan öteki meslek grupları için de geçerlidir.”
0 yorum: