1 Aralık 2016 Perşembe

GEMİCİLİK SEKTÖRÜ FİRMALARI

Türkiye’de dört yüz bin kişiye istihdam elde eden gemicilik sektörü, 40 bin kişiye yeni istihdam yaratacak. Maksimum arananların başında makine zabiti, kaptan ve kaynakçı geliyor. Krizin etkisinden kurtulmaya çalışan denizcilik sektörü, yeni istihdam için kolları sıvadı. Denizcilik; tecim filosunun haricinde, tersaneler, limanlar, gezim, balıkçılık, vapur söküm endüstri, kıyı inşaat sektörü, gemi ve taşıma firmaları, vapur alım-satım brokerleri, yükleme-boşaltma meydana getiren şirketleri ile en geniş istihdam yaratan sektörlerin başlangıcında geliyor. Bugün için gemicilik şirketleri yıl içinde ortalama dört yüz bin kişiye direk olarak, mevsimlik iş olması açısından da dolaylı olarak da üç milyon kişiye iş istihdamı oluşturacağı tahmin ediliyor. Bir tek 2009 senesinde global krizden etkilenerek, özellikle vapur inşa alanında ciddi soruna düşülmesi sebebiyle, tersanelerde çalışan sayısı 3 yıl şeklinde kısa sürede 34 binlerden, 17 binlere kadar geriledi. Geçtiğimiz yıldan itibaren de krizin etkilerinden kurtulmaya süregelen sektör, eski parlak dönemlerine yavaş yavaş dönmeye başladı ve bu daha başlangıç 2015’te istihdam otuz bine çıkmıştı. Bu yılın başından itibaren de bir tek gemi inşa alanında değil tüm denizcilik sektörü atağa kalkarak, hem geçmişte yitirdiği iş gücünü geri kazanmaya hem de yeni istidam yaratmaya hazırlanıyor. Bunun da bir oldukça sebebi var. 10 yıl önce 37 olan faal tersane sayısı geçen yıl yetmiş yediye çıktı ve kırk dokuz tersanenin de yatırım aşamasında olduğu ifade edildi. Bu durumun bir başka niçin olarak, deniz yük taşımacılığında ülkemizin filo büyüklüğünün her geçen yıl artıyor olması. Ek olarak önümüzdeki yıllarda gemi ve yat ihracatında artış planlanıyor. Bu açıdan daha da önemlisi, 2023 senesine vapur inşa endüstri için on milyar dolarlık bir hedef konduğunu ve 2017 senesinde Türkiye’nin kadar küresel lojistik sektöründen alacağı oranın 140 milyar dolara çıkması planlanıyor. Tüm hedefler, önümüzdeki dönemde gemicilik sektöründe istihdam artışı getirecek. Yeni yatırımlarla beraber tersanelerde çalışan sayısında yüzde 10’luk bir artış beklenirken; turizmi, vapur söküm endüstri, kıyı inşaat sektörü, ve bunlara bağlı acentelerle birlikte tüm denizcilikte yüzde onluk bir iş istihdam artışı olabileceği tahmin ediliyor ki, bu da önümüzdeki dönemde ortalama 40 bin ferdin yeni işe alımı anlamına geliyor. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkan desteksi Halim Mete, sektörde deneyim kazanmış kaynak, torna-tesviye çalışanlarının yaşanmış olan global ekonomik kriz sebebiyle başka sektör ve iş alanlarına yöneldiğini, bunun da kendine özgü yapısıyla tamamen farklı bir uzmanlık alanı olan gemi inşa sektöründe kalifiye olan personel açığının arttırdığını belirterek, bu konuda şunları söylemiş oldu:“konuya vapur adamları yönünden bakılmış olduğunda, denizcilik üniversitelerimizde verilen eğitimler yeterli düzeyde olup, uluslararası standartları karşılamaktadır. Sadece, üniversite mezunlarının uzun süre denizde çalışmamaları sebebiyle, özellikle zabitan derslik vapur adamı açığı ortaya çıkmaktadır. Bu durumda gemicilik sektörümüzde yetişmiş eğitimli personel sayısını düşürmektedir. Örneğin, makine zabitan sınıf ve ikinci kaptan açığı halen devam etmektedir. Deniz eğitimcilerinin maaşlarının ise hala yetersizliği sebebiyle denizci kökenlilerin ya gemiye çıkarak yüksek maaşlarda çalışmayı tercih ettikleri yada karada gemicilik firmalarında akademisyenlere oranla daha iyi maddi koşullarda çalışmayı tercih etmektedirler. Bu durumların haricinde yatçılık sektöründe özellikle ingilizce ve almanca gibi yabancı dil bilen ara personellere ihtiyaç vardır. ”artı kazanç ile 4.500 lira Türkiye vapur İnşaası Sanayiciler Birliği (GİSBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kıran, sektörde mavi yakalı çalışanlamış olur olur için averaj aylık net 2.500 lira, beyaz yakalılar için de averaj beş bine liraya yakın kazanç söz mevzusu bulunmuş olduğunu söyledi. 2015 yılı itibariyle sektörde çalışan sayısının 29 bin 699 birey bulunduğunu ifade eden Kıran, şu cümleleri söylemiş oldu: “gemicilik sektörü işlerin önceki dönemlere gore azalması nedeniyle istihdam açığı hissedilmemekle beraber, kriz öncesi dönemde deneyim kazanmış kaynakçılar başta olmak üzere, birçok meslek grubu, kriz ortamı sebebiyle başka sektörlere geçtiler. Bu durumda sektörde işler açılıp eksi duruma döndüğünde ihtiyaç duyulacak meslek gruplarını yeniden sektöre döndürmek de bir oldukça zorluklar yaratacaktır. Bu husus vapur inşaatında çalışan öteki meslek grupları için de geçerlidir.”

PAYLAŞ

Yazar:

0 yorum: